موضوع استفاده از مكمل‌ هاي ورزشي، ذهن بسياري از ورزشكاران را به خود مشغول مي‌كند و گاهي آنها را بر سر دو راهي قرار مي‌ دهد. پودرها، قرص ‌ها و نوشيدني ‌هاي مختلفي هستند كه ادعا مي ‌شود تاثير بسزايي در تقويت بدن ورزشكاران دارند.
 
گفته مي‌شود برخي از اين محصولات باعث چاقي، لاغري يا عملكرد بهتر هنگام ورزش مي‌شوند.
 
آنچه مساله را پيچيده ‌تر مي ‌كند، اين است كه اين مكمل ‌ها حاوي موادي است كه حتي شايد نام آنها را نشنيده‌ باشيد. بنابراين چطور خواهيد فهميد چه چيزي برايتان مناسب است يا آن‌ كه بايد آنها را مصرف كنيد يا نه؟ قبل از اين‌كه درباره استفاده از مكمل ‌هاي ورزشي تصميم بگيريد، بايد بدانيد اين مكمل ‌ها اكسيرهاي جادويي نيستند.
 
نبايد انتظار داشته باشيد، با مصرف اين مواد و يكجا نشستن مي ‌توانيد عضلات را تقويت كنيد. بايد مكملي پيدا كنيد كه با نوع فعاليت شما همخواني داشته باشد و از آن به عنوان متعادل استفاده كرده و در عين حال، تمرين‌ هاي ورزشي را به موازات آن دنبال كنيد.

 
مكمل ها در بدن چه مي‌ كند؟
 

مكمل‌ هاي ورزشي به عنوان يك سوپاپ اطمينان در نظر گرفته مي ‌شوند تا مطمئن شويم بدن مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت مي‌ كند تا عملكرد بهتري داشته باشد و آنچه شما از آن انتظار داريد، برآورده سازد.
 
اگر مي ‌خواهيد بر توده عضلاني بيفزاييد، بايد كالري كافي دريافت كنيد و تركيبي از كربوهيدرات و اسيدهاي آمينه مصرف كنيد.
 
امكان تامين مواد از طريق غذا هم وجود دارد، اما در جوامع امروزي كه اغلب وقت كافي نداريم، متوسل شدن به مكمل ‌هاي ورزشي آسان‌تر است.


بايدها و نبايدها در مصرف مكمل‌ ها
 

اگر مكمل‌ ها درست استفاده شوند، مخاطره ‌اي به همراه ندارند. قبل از اين‌كه هر گونه مكملي را مصرف كنيد، خوب است تحقيقات كافي درباره محصول موردنظر انجام دهيد و محصول خود را از توليدكننده‌ هاي معروف و قابل اطمينان تهيه كنيد، زيرا آنها دانش و تجربه لازم را در توليد اين محصولات دارند.
 
علاوه بر آن، بايد مكمل را طبق دستورالعمل مصرف كنيد و در مصرف آن زياده ‌روي نكنيد. مثلا مصرف كراتين اضافي براي كليه‌ ها و كبد سمي است و پروتئين زيادي تبديل به چربي مي ‌شود.
 
با آن‌ كه انواع مختلفي از مكمل‌ هاي ورزشي در بازار موجود است، بيشتر آنها به يكي از سه گروه مكمل ‌هاي عضله ‌ساز، چربي ‌سوز و انرژي ‌زا تعلق دارند.
 
ويتامين ‌ها، مواد معدني و آنتي ‌اكسيدان‌ ها از ديگر انواع مكمل ‌ها هستند و براي افرادي كه ورزش ‌هاي سنگين انجام مي ‌دهند، قابل استفاده ‌اند.
 
انواع اصلي مكمل ‌هاي ورزشي

براي اين‌كه عضله بتواند پس از تمرين انرژي از دست رفته خود را بازيابد و ترميم شود از مكمل ‌هاي پروتئيني يا عضله ‌ساز استفاده مي ‌شود. وزنه زدن نياز بدن به پروتئين را افزايش مي ‌دهد.
 
اگر پروتئين كافي دريافت نكنيد، بافت عضله ‌اي را از دست مي ‌دهيد و دوره نقاهت شما طولاني مي ‌شود و بدن عضله‌ ها را براي به دست آوردن انرژي تجزيه مي‌ كند.
 
يكي ديگر از مكمل‌ ها، مكمل كراتين است. شواهد علمي قوي وجود دارد كه نشان مي ‌دهد كراتين مي ‌تواند نيرو و اندازه عضلات را افزايش دهد.
 
كراتين به طور طبيعي از سه اسيدآمينه در بدن ساخته مي‌شود و در گوشت قرمز و ماهي نيز يافت مي ‌شود، اما مقدار آن در اين غذاها براي عضله ‌سازي كافي نيست و به همين علت به مكمل آن نياز پيدا مي ‌كنيد.
 
مكمل ‌هاي چربي ‌سوز، تركيبي از گياهان و مواد محركي است كه به طور مختصر دماي بدن را افزايش مي ‌دهد و به شما كمك مي‌ كند، هنگام تمرين كالري بيشتري بسوزانيد.
 
از آنجا كه تمرين منظم و رژيم غذايي سالم هم مي ‌تواند سوخت و ساز بدن را افزايش دهد، بنابراين استفاده از اين مكمل ‌ها هنوز مورد ترديد است.
 
مكمل‌ هاي انرژي ‌زا كه اغلب به صورت نوشيدني توليد مي ‌شوند، براي تمرين ‌هاي طولاني ‌مدت مناسب است. اين محصولات از كربوهيدرات تشكيل شده است و باعث كاهش خستگي و افزايش استقامت مي ‌شود.
 
اسيدهاي آمينه باعث مي‌شود بدن هورمون رشد ترشح كند كه به نوبه خود از تجزيه عضله هنگام تمرين جلوگيري مي ‌كند و ترميم آن را سرعت مي ‌بخشد.
 
آنتي ‌اكسيدان‌ ها ايمني طبيعي بدن را در برابر بيماري ‌ها افزايش مي‌ دهد. آنها راديكال ‌هاي آزاد را كه در اثر تمرينات ورزشي سنگين مانند وزنه زدن ايجاد شده و موجب نابودي سلول مي ‌شود، از بين مي ‌برند.
 
مكمل‌ ها اكسيرهاي جادويي نيستند و نبايد انتظار داشته باشيد با مصرف اين مواد و يكجا نشستن مي ‌توانيد عضله ‌ها را تقويت كنيد، بلكه بايد تمرين ‌هاي ورزشي را به موازات آن دنبال كنيد.
 
كازئين، پروتئين ديگري است كه در مكمل‌ها يافت مي ‌شود.
 
هضم اين پروتئين هفت تا هشت ساعت طول مي ‌كشد، به همين دليل بهترين زمان مصرف آن نيم ساعت قبل از خواب است. اين پروتئين هم به ترميم و ساخت عضله كمك مي ‌كند و تاثير خوبي دارد.
 
نوشيدني ‌هاي ورزشي باعث تامين قند و نمك بدن در طول تمرين مي ‌شود. تركيب آب، كربوهيدرات ‌ها و الكتروليت‌ ها آب از دست رفته بدن را بهتر از آب ساده جبران مي‌ كنند.
 
اگر براي تامين ويتامين ‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن از رژيم غذايي طبيعي خود دچار مشكل هستيد، مي ‌توانيد از مولتي ‌ويتامين استفاده كنيد. البته ايده ‌آل است كه رژيم غذايي متنوعي داشته باشيد تا به مولتي ‌ويتامين نياز نداشته ‌باشيد.
 
كمبود روي در بدن باعث اختلال رشد عضله و ضعف سيستم ايمني مي ‌شود. كساني كه به طور منظم ورزش مي‌ كنند، به نسبت افراد غيرفعال به روي بيشتري نيازمندند زيرا بايد گلبول‌ هاي قرمز خون را تجزيه كنند و اسيدهاي چربي را كه در طول تمرين توليد شده است، متابوليزه كنند.

 
بازدید : 3255
2 بهمن 1391 ساعت 10:22 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری