برای آدم های گرفتار و برای آنهایی که به هر دلیل موجه یا ناموجهی دلشان نمی خواهد اول صبح یا آخرِ شب توی پارک ها بدوند یا پیاده روی کنند، وجود وسیله ای به نام «تردمیل» یک نعمت به حساب می آید، البته مشروط بر این که به فکر سلامت خودشان و احیانا به فکر کاهش وزن و تناسب اندام خودشان باشند.    
            
باز مشروط بر همین شرط مذکور، «دوچرخه ورزشی» هم می شود یک نعمت مدرن، که هم از کارآیی های «تردمیل» برخوردار است، هم جمع و جورتر است و جای کمتری را در منزل اشغال می کند.

پس اگر می خواهید با اولین پولی که به دست تان رسید، یک «تردمیل» یا یک «دوچرخه ورزشی» برای خودتان یا یکی از اعضاء خانواده تان بخرید، توصیه می کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
«تردمیل» یک وسیله ورزشی است که این روزها می توانید در بیشتر باشگاه های ورزشی، آن را در کنار سایر انواع دستگاه های ورزشی ببینید. «تردمیل» یک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه این دستگاه می شود. به این ترتیب، شما می توانید روی آن راه بروید یا حتی بدوید. «تردمیل» ممکن است موتور داشته یا نداشته باشند. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده باشید، در واقع نیروی وزن و فشار پاهای شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظر گرفته باشید، می توانید همین نوع را برای ورزش در منزل خودتان انتخاب کنید. اما نوع موتوردار «تردمیل»ها، تکنولوژی پیشرفته تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده به کمک عضلات شما می آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما بوجود می آورد.

چند توصیه برای زمانی که قصد خریدن «تردمیل» دارید

قبل از این که برای خرید «تردمیل» به بازار بروید، لازم است اطلاعاتی را درباره این دستگاه به دست بیاورید تا بتوانید دقیقا همان نوعی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما است. هنگام خرید تردمیل، قبل از هر چیز دیگری به این موارد توجه کنید:

1.    جنس دستگاه، صفحه تردمیل، قدرت موتور، حداقل و حداکثر سرعت دستگاه، شیبی که می تواند ایجاد کند، وزنی که می تواند تحمل کند، حداکثر ساعاتی که می تواند بدون وقفه کار کند، میزان سروصدای موتور و امکانات جانبی.

2.    اینترنت منبع مناسبی برای کسب اطلاعات جدید درباره تردمیل و سایر ابزار و وسایل ورزشی جدید است. شما می توانید چند برند معتبر تردمیل را در نظر بگیرید و سری به سایت های کارخانجات تولید کننده این محصولات بزنید.

3.    حتما حواس تان به استحکام و امنیت دستگاهی که می خرید، باشد. تردمیل هر چقدر محکم تر و ثابت تر باشد، بهتر و مناسب تر است. برای امنیت دستگاه هم دستگیره هایی در جلوی آن تعبیه شده که می توانید هنگام پیاده روی یا دویدن روی تردمیل، دستتان را به آرامی به آنها بگیرید. تردمیلی که هنگام دویدن روی آن احساس می کنید که صفحه اش دارد در زیر پایتان می لرزد، اصلا مناسب نیست.

و اما دوچرخه های ورزشی
دوچرخه های ثابت ورزشی، نوعی دیگر از دستگاه های ورزشی به حساب می آیند که بیشتر باشگاه های ورزشی به آن مجهز هستند. شما می توانید یکی از این دوچرخه ها را نیز برای ورزش در منزل خریداری کنید. این دستگاه هم جای کمی را اشغال می کند، هم ارزان تر است و هم به راحتی به شما امکان می دهد که در فضای کوچک آپارتمانتان دوچرخه سواری کنید. توجه به برخی نکات می تواند به شما کمک کند که در خرید دوچرخه مورد نیازتان خطا نکنید.

چند توصیه برای زمانی که قصد خریدن «دوچرخه ورزشی» دارید:

1.    اولین قدم برای خرید یک «دوچرخه ورزشی» مناسب، این است که دوچرخه تان راحت باشد. هیچ ورزشی بدتر از ورزش کردن روی یک دوچرخه سفت، محکم و ناراحت نیست. جایگاه نشستن شما باید کاملا راحت باشد. برخی افراد ترجیح می دهند نشیمن گاه دوچرخه شان سفت و باریک باشد ولی برخی دیگر، انواع پهن و عریض را ترجیح می دهند. توصیه می شود دوچرخه ای را انتخاب کنید که ارتفاع نشیمن گاهش به آسانی قابل تنظیم باشد تا بتوانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که قدرت داشته باشید به راحتی دسته های دوچرخه را در دست بگیرید. پشتی صندلی دوچرخه هم باید به گونه ای باشد که وقتی روی دوچرخه رکاب می زنید، به طور کامل پشت شما را در بر بگیرد.

2.    همیشه بهتر است دوچرخه ای را انتخاب کنید که مقاومت رکاب هایش در برابر رکاب زدن شما قابل تنظیم باشد. اگر «دوچرخه ورزشی»، این قابلیت را نداشته باشد، بهتر است آن را به کلی کنار بگذارید و از خیر خریدش بگذرید. برخی از انواع ارزان قیمت این دوچرخه ها بصورت دستی تنظیم می شوند؛ به نحوی که نوعی باندهای نایلونی دور چرخ های آن قرار می گیرند تا مقاومت در برابر چرخش را افزایش دهند. بنابراین اگر قصد خرید چنین دوچرخه هایی را دارید، بهتر است انواعی را انتخاب کنید که بصورت اتوماتیک، مقاومت رکاب هایش در برابر پا زدن تنظیم می شود. اصلا دلچسب نیست اگر هر از گاهی مجبور شوید در بحبوحه ورزش کردن، از دوچرخه پیاده شوید و مقاومت رکاب هایش را تنظیم کنید.

3.    خیلی آزاردهنده است اگر بخواهید با یک «دوچرخه ورزشی» که حسابی سروصدا می کند، ورزش کنید. شاید یک سروصدای کوچک چندان مهم نباشد ولی اگر این صداهای مزاحم، پیوسته تکرار شوند؛ در بازده ورزش شما و در ساعاتی که روی دستگاه ورزش می کنید، قطعا تأثیر خواهند گذاشت.

4.    دوچرخه هایی که دارای صفحه ای برای تنظیم برنامه های ورزشی شما هستند، هیچ گاه شما را خسته نمی کنند؛ چون می توانید برنامه ورزشی خودتان را تنظیم کنید و ببینید که با این روش رکاب زدن چقدر انرژی مصرف می کنید یا ضربان قلبتان در هر دقیقه چقدر است.

منبع: روزنامه ابتکار
بازدید : 2643
15 آذر 1391 ساعت 10:03 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری