تردمیل و الپتیکال هر دو از عمومی ترین و بهترین دستگاه های تقویت سیستم قلبی- عروقی (ورزش های هوازی) موجود در باشگاه های ورزشی و خانه ها هستند. هر دو دستگاه می توانند با فراهم کردن ورزش های هوازی سیستم قلبی- عروقی (ظرفیت هوازی) افراد را به طور موثر تقویت کنند و به سوختن کالری ها و در نتیجه تناسب اندام کمک نمایند، اما هر کدام دارای فواید و مزایای منحصربه فردی هستند.

اما سوال اکثر افراد این است: الپتیکال یا تردمیل، کدامیک در سوزاندن کالری ها موثرترند؟ کدامیک از دستگاه ها را باید برای ورزش های هوازی انتخاب کنیم؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده خواهد شد، همچنین به بررسی مزایای هر کدام از روش های تمرینی با این دستگاه ها و برخی از مطالعات تحقیقاتی در این حیطه پرداخته می شود.

فواید تردمیل:

تطبیق پذیری (انطباق پذیری)- در هر زمان می توانید یک پیاده روی معمولی را به دویدن با حداکثر سرعت با شیب تبدیل نمائید. در واقع تردمیل دامنۀ گسترده ای از معیارها برای تنوع تمرین را ارائه می کند از جمله: سرعت، شیب و برنامه های تمرینی متعدد.

شبیه ساز حرکات طبیعی- همانطور که تکنولوژی در حال پیشرفت است، متخصصان تناسب اندام در حال طراحی و ساخت دستگاه های جدیدی هستند که می تواند باعث تعجب و حیرت شما شود. دستگاه تردمیل شبیه ساز حرکات طبیعی از قبیل پیاده روی، آهسته دویدن، یا دویدن با سرعت های مختلف می باشد.

پیامد کار بالا (تاثیرگذاری بالا)-  کاهش وزن نیاز به تلاش قابل توجهی دارد، و استفاده از تردمیل است که باعث می شود بدن شما میزان کالری بیشتری را بسوزاند.

تاثیر تحمل وزن- برخلاف باور عموم، دویدن و پیاده روی می توانند به تقویت استخوانها و عضلات شما کمک کنند، و در نتیجه می توانند به وضعیت بهتر بدن و پایداری (ثبات) شما با توجه به سن تان کمک کنند.

در حال پیشرفت- تردمیل از حدود سال 1800 مورد توجه قرار گفت و پس از آن به یک جزء اصلی در هر سالن ورزشی و بسیاری از خانه ها تبدیل شد. به طور طبیعی، دستگاه های تردمیل نسبت به سایر دستگاه های ورزشی، در حال توسعه، بهتر و کامل تر شدن هستند.


نکاتی که در صورت عدم رعایت و توجه به آن باعث ایجاد مشکلات ثانویه می شوند:

عدم انجام حرکات کششی- دویدن روی یک تردمیل تاثیر مثبتی بر روی ستون فقرات، ران ها، زانوها و مفصل مچ پا دارد، اما اگر شما حرکات کششی و نرمشی (گرم کردن قبل از تمرین) را انجام ندهید، و یا دویدن با فشار و شدت زیاد بدون آمادگی را انجام دهید، فشار و درد را به همراه دارد. البته، برخی از تردمیل ها قدرت  ضربه گیری بیشتری دارند، (تا 5 برابر نرمتر از چمن).

اگر سطح مهارت و توانایی بدنی شما برای انجام یک تمرین خاص کافی نباشد، تمرین و ورزش کردن با شدت بالا مانند سرعت شیب همزمان و بالا و تند می تواند خطرناک باشد و باعث آسیب و صدمه شود.

استفادۀ غیر معمول از دستگیره ها- اغلب اوقات، مردم بدون دلیل خاص می خواهند بدانند که میزان ضربان قلبشان در حین تمرین چقدر می باشد. گرفتن دستگیره های تردمیل در حالی که شما در حال دویدن هستید می تواند باعث برهم خوردن تعادل و مشکلات ثانویه شود.
 
مشکلات استقرار و وضعیت قرارگیری بدن- مطالعات متعددی نشان می دهند که اندازه کمربند ایمنی می تواند باعث تغییر روش راه رفتن و یا دویدن افراد شود، که این منجر به عدم تعادل در عضلات و مشکلات استقرار (وضعیت قرارگیری بدن) می شود. کیفیت تردمیل ها به طور قابل توجهی مهم هستند، که البته در تردمیل های با کیفیت به این امر توجه ویژه ای شده است.

در کل ممکن است برای برخی از مردم دویدن در سطح شیب دار سخت و مشکل باشد. اکثر مردم ذاتا به سمت دستگاه هایی تمایل دارند که در عین راحتی و سادگی به آنها برای سوزاندن کالری و بدست آوردن تناسب اندام کمک نماید.


فواید الپتیکال:

دستگاه الپتیکال به بدن شما اجازه می دهد که تا حدودی (دویدن را شبیه سازی کنید و در عین حال میزان فشار بر روی مفاصل خود را می توانید کنترل کنید (با تعیین سطح مقاومت مختلف)).

توانایی تمرینات متقاطع (ضربدری)- اکثر افراد می توانند با دستگیره های این دستگاه تمرین و ورزش کنند، که اینکار به شما اجازه می دهد اندام های بالایی و پایینی بدن خود را به طور همزمان تقویت کنید (تاثیرگذاری بر تمامی اندام های بدن).

گام های بلند به طور معکوس- اکثر دستگاه های الپتیکال به شما اجازه می دهد تا در جهت معکوس حرکت نمائید که این امر گروه های عضلانی مختلف را تحت تاثیر قرار داده و باعث تقویت عضله چهارسررانی شما می شود و در کل یک سری تمرینات متنوع قابل تنظیم را ارائه می کند.

اصولاً افراد در حین تمرین با الپتیکال میزان فشار تمرین را به طور کامل احساس می کنند.
بر طبق نتایج مطالعات انجام شده، احساس و درک بیشتر از کالری سوزی باعث از بین رفتن (سوزانده شدن) بیشتر کالری ها میشود. به عبارت دیگر فردی که درک و احساس بیشتری از کالری سوزی در حین تمرین دارد کالری بیشتری را به میزان تمرین مشابه نسبت به فردی که احساس کمتری از کالری سوزی دارد، می سوزاند.


کاستیهای تمرین با الپتیکال در مقابل تردمیل

با داشتن یک تردمیل، تنظیم شیب و سرعت می تواند منجر به تنوع در شدت تمرینی شما شوند، در حالی که اغلب الپتیکال ها یا فاقد این ویژگی شیب هستند، یا این عامل کمتر تاثیرگذار است.

تاثیر کمتر تحمل وزن- البته تاثیر کمتر می تواند به پیشگیری از آسیب کمک کند، پدال های الپتیکال به حالت معلق در خارج (بالای) از زمین قرار دارند و آنها زمانی که کاربر در حال دویدن و استفاده از دستگاه است فاقد "اثر تحمل وزن" هستند. درحالیکه تمرینات تحمل وزن(در تردمیل) باعث تقویت استخوان ها و عضلات می شوند و به طور ویژه برای افراد مسن تر برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر هستند.

مقایسه میزان کالری سوزانده شده

مطالعه ای که توسط کالج پزشکی ویسکانسین انجام شد نشان داد تمرین دوی آرام و آهسته بر روی تردمیل به مدت یک ساعت به طور متوسط 705-866 کالری میسوزاند. در مقایسه، در برآوردی توسط موسسه  Health Status نشان داد که تمرین با الپتیکال به مدت یک ساعت حدود 773 کالری می سوزاند. براساس این تحقیق و سایر تحقیقات مشابه، تردمیل ممکن است یک مزیت اندکی در سوزاندن کالری داشته باشد، اگر چه در اغلب موارد میزان اختلاف ناچیز است و نادیده گرفته می شود.

یکی دیگر از تحقیقات که در رابطه با از دست دادن چربی و افزایش ظرفیت هوازی انجام شد نشان داد که افرادی که از تردمیل، الپتیکال با شدت تمرینی مشابه استفاده کردند، تغییرات فیزیولوژیکی مشابهی در یک برنامه تمرینی 12 هفته ای تجربه کردند.

در پایان

دستگاه الپتیکال به عنوان یک دستگاه قلبی و عروقی موثر می تواند به کسانی که می خواهند سلامتی قلب و عروق خود را بهبود دهند، کمک نماید. هنگامی که از الپتیکال برای از دست دادن چربی بیشتر استفاده میکنید، باید تمرین اینتروال با شدت بالا (متناوب) انجام دهید. اما مراقب باشید کالری را که می سوزانید حساب شده باشد چرا که استفاده از دستگاه الپتیکال تمایل به مصرف کالری بیشتری نسبت به تردمیل دارد. اما تردمیل ها تنوع تمرینی بیشتری دارند و اگر شما یک ورزشکار با تجربه هستید یا تجربه ورزش کردن دارید، تردمیل بیشترین میزان کالری را می سوزاند چرا که شما در حین تمرین وزن بدن خود را نیز تحمل می کنید.

در نظر داشته باشید که استفاده و ترکیب تمرین با هر دو دستگاه در برنامه تمرینی باعث به حداکثر رسیدن مزیت و فایده تمرین و ورزش کردن می شود. همچنین تغییر تمرینات و دستگاه های ورزشی به شما در جلوگیری از یکنواختی تمرین و تقویت گروه های عضلانی مختلف به طور یکنواخت کمک می کند.

بازدید : 50990
27 آبان 1391 ساعت 11:52 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری