ماه رمضان هم تمام شد؛ يك ماه با روزه‌ داري گذشت تا ياد بگيريم بهتر زندگي كنيم و انسان‌ هاي خوب ‌تري باشيم.

اما آيا واقعا پايان ماه مبارك رمضان، بايد پاياني باشد براي خوبي كردن و بهتر بودن؟ حيف است وقتي يك ماه براي ايجاد عادات خوب و پسنديده‌ تلاش مي‌ كنيم، براحتي و پس از گذشت چند روز آنها را كنار بگذاريم و يادمان برود كه مي ‌شود طور ديگري زندگي كرد؛ البته نبايد فراموش كنيم ماه رمضان فرصتي است براي تغيير؛ تغييري كه هم در بعد معنوي زندگي مي ‌توان آن را ديد و حس كرد و هم در بعد جسماني.

به همين دليل متخصصان و كارشناسان تغذيه بارها هشدار داده ‌اند و گفته ‌اند كه به عادات مثبت غذايي كه طي اين ماه به دست آورده ‌ايد، ادامه دهيد و آنها را براحتي ترك نكنيد؛ اگر توانسته‌ ايد يك ماه سيگار نكشيد، يك ماه نوشابه و فست ‌فودها را كنار گذاشته ‌ايد و يك ماه كمتر از غذاهاي چرب و پركالري استفاده‌ كرده ‌ايد، مطمئن باشيد از اين پس هم مي ‌توانيد.

 
كارشناس ارشد تغذيه زهرا فرهناك، ضمن تاكيد بر اين ‌كه بايد عادت ‌هاي غذايي مثبتي را كه طي اين ماه به دست آورده ‌ايم، حفظ كرده و به همان روال ادامه دهيم مي‌گويد: با اين ‌كه خيلي ‌ها از افزايش وزن پس از ماه رمضان شكايت مي ‌كنند، خوب است بدانيد اگر روزه ‌داري اصولي و با رعايت نكات صحيح تغذيه ‌اي انجام شود، مي‌ تواند به كاهش وزن مختصر افراد چاق منجر شده و ميزان چربي خون مبتلايان به چربي خون را نيز كاهش دهد.

كاهش وزن و كنترل قند و چربي ‌هاي خون در محدوده مجاز، يكي از نتيجه‌ هاي مثبت روزه‌ داري است كه مي ‌تواند عاملي باشد براي كاهش احتمال ابتلا به بيماري ‌هاي مختلف مانند چاقي، فشار خون، ديابت و مشكلات قلبي ـ عروقي.
اين كارشناس تغذيه مي ‌افزايد: در صورتي كه روزه ‌داري به شكل صحيح انجام شود، موجب سم‌ زدايي از بدن شده، فرصت استراحتي در اختيار دستگاه گوارش قرار مي ‌دهد و باعث مي ‌شود برنامه غذايي افراد نظم پيدا كند؛ تمام اين موارد موجب حفظ سلامت جسم روزه‌ داراني خواهد شد كه يك ماه با رعايت اصول و نكات تغذيه ‌اي، روزه گرفته ‌اند.


پرخوري ممنوع!

وقتي ماه رمضان تمام مي ‌شود، گروهي از افراد تصور مي‌ كنند مي‌ توانند هر چقدر دوست دارند غذا بخورند و ديگر هيچ محدوديتي وجود ندارد! اما همه مي ‌دانيم در پيش گرفتن چنين شيوه ‌اي نه ‌تنها عاقلانه نيست، بلكه مي ‌تواند به بروز بيماري ‌ها و مشكلات متعددي نيز منجر شود.
فرهناك نيز در اين زمينه چنين توصيه مي‌ كند: بخصوص در روزهاي اول پس از پايان يافتن ماه رمضان بهتر است از مصرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد و مراقب باشيد دچار پرخوري نشويد. در واقع نبايد فراموش كنيم بدن و بويژه دستگاه گوارش يك ماه در حال روزه‌ داري و استراحت بوده و براي تغيير اين عادت بايد زمان لازم را در اختيارش قرار دهيم.
به گفته وي، در اين روزها بايد تعداد وعده‌ هاي غذايي را افزايش داده، ولي حجم غذاي دريافتي در هر وعده را كاهش دهيد. البته چنين توصيه ‌هايي براي روزهاي گرم سال و هنگام سفر نيز مفيد خواهد بود و با توجه به اين‌ كه در پايان ماه رمضان همچنان در فصل تابستان قرار داريم، خوب است بيشتر به اين نكات دقت كنيد.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به مشكلات گوارشي‌ و سوء هاضمه‌ اي كه به دليل پرخوري بعد از ماه رمضان ايجاد مي ‌شود، چنين توضيح مي‌ دهد: بهتر است سه وعده غذاي اصلي و دو تا سه ميان وعده در نظر بگيريد و در هر يك از اين وعده ‌ها، حد اعتدال را رعايت كنيد تا احتمال بروز مشكلات گوارشي ناشي از پرخوري به حداقل برسد.


هنوز هم تابستان است، مراقب باشيد

هنگام روزه ‌داري معمولا توجه بيشتري به مصرف آب و مايعات مي‌ شود و افراد براي كاهش حس تشنگي، بيشتر از روزهاي معمول از نوشيدني‌ ها، ميوه ‌ها و سبزيجات استفاده مي ‌كنند.
فرهناك با اشاره به اين‌ كه پس از پايان ماه رمضان، همچنان در فصل تابستان قرار داريم و مصرف مايعات بايد جزئي از برنامه غذايي باشد، مي ‌گويد: مصرف مقدار كافي مايعات و بويژه آب را نبايد فقط مخصوص ماه رمضان بدانيم و با توجه به اين‌ كه همچنان در فصل تابستان قرار داريم و خطر كم‌ آبي نيز وجود دارد، به هيچ وجه نبايد مصرف مايعات را كنار بگذاريم؛ بنابراين توصيه مي ‌شود به مقدار كافي از آب و شربت ‌هاي خانگي كم ‌شيرين استفاده كنيد و سبزيجات آبدار مختلف مانند كاهو، خيار، گوجه‌ فرنگي و... را نيز در برنامه غذايي خود قرار دهيد.
وي تاكيد مي ‌كند: با توجه به اين‌ كه ميوه ‌ها‌ سرشار از مواد معدني، ويتامين ‌ها و فيبر است و منبع خوبي از آنتي ‌اكسيدان‌ ها هم به شمار مي ‌آيد، انتخاب بسيار مناسبي براي ميان ‌وعده ‌ها بوده و كودكان و بزرگسالان بايد به مقدار كافي از آنها استفاده كنند.


لبنيات را فراموش نكنيد

يادتان باشد هميشه بايد از مواد لبني مختلف مانند شير، ماست، پنير، دوغ و كشك استفاده و به كمك آنها نياز بدن را تامين كنيد. اين روزها هم فرصت خوبي است كه اين مواد را در برنامه غذايي خود قرار داده و آنها را هم به مقدار كافي مصرف كنيد.
فرهناك با اشاره به اين‌ كه مواد لبني حتما بايد در طول روز به مقدار كافي مصرف شود، مي ‌گويد: لبنيات منبع خوب كلسيم بوده و به همين دليل مصرف آن هم به كودكان كه در سنين رشد و استخوان‌ سازي هستند و هم به افراد بزرگسال توصيه مي ‌شود. همچنين توصيه مي‌ شود لبنيات نياز بدن به پروتئين و ويتامين ‌هاي گروه B را نيز تامين مي ‌كند.
به گفته وي، بهتر است از مواد لبني كم‌ چرب استفاده كنيد و همچنين يادتان باشد در كنار مصرف اين مواد، براي تامين كلسيم مي‌ توانيد از انواع كلم‌ ها، بادام‌ زميني، كنجد و ماهي‌ هايي كه با استخوان مي ‌توان آنها را مصرف كرد نيز كمك بگيريد.


كمتر فست ‌فود بخوريد

معمولا عادت مصرف فست‌ فودها و غذاهاي آماده در طول ماه رمضان كاهش مي‌ يابد و كمتر كسي است كه طي اين ماه، دلش بخواهد از آنها استفاده كند. فرهناك ضمن مثبت دانستن چنين تغييري مي ‌گويد: پس از پايان اين ماه هم خوب است مصرف فست ‌فودها را به حداقل برسانيد و از مصرف غذاهاي كنسرو شده، شور يا چرب خودداري كنيد.

به گفته وي، چون مواد نگه‌  دارنده مختلفي به اين نوع غذاها افزوده مي ‌شود، مصرف‌ بيش از حدشان براي همه افراد و بخصوص كودكان خطرناك است و همچنين به دليل زياد بودن نمك موجود در آنها، براي بزرگسالان و كساني كه دچار بيماري‌ هاي مختلف هستند، مي ‌تواند زمينه ‌ساز بروز بيماري  ‌ها و مشكلات قلبي‌ ـ عروقي و فشار خون نيز بشود. همچنين نبايد فراموش كنيم اين غذاها معمولا بسيار چرب ‌تر از غذاهاي معمول بوده و از اين نظر هم مي ‌تواند دردسرساز شود. بنابراين، با توجه به اين‌ كه فست ‌فودها حاوي مقدار زيادي چربي، سديم و مواد نگه‌ دارنده است، مصرف آنها توصيه نمي ‌شود و بويژه در روزهاي اول پس از پايان ماه رمضان بهتر است خيلي سراغ آنها نرويم و با استفاده از غذاهاي سالم از خانواده‌ مان پذيرايي كنيم.

اين كارشناس تغذيه مي‌ افزايد: انواع آش‌‌ هايي كه در تركيبات آنها از سبزيجات و حبوبات استفاده شده، سوپ‌ هايي بر پايه سبزيجات و جو، خورش ‌هاي ايراني كه كم‌ چرب آماده شده است و همچنين خوراك‌ هايي كه با مرغ يا گوشت و سبزيجات تهيه مي ‌شود نيز انتخاب ‌هاي مناسبي براي اين روزها به حساب مي ‌آيد.


شما هم چاق شده‌ ايد؟

يك ماه روزه گرفتم، ولي چاق‌ تر از قبل شدم!» شايد شما هم اين جمله يا مواردي مشابه اين را شنيده يا افرادي را ديده باشيد كه از چاقي پس از يك ماه روزه‌ داري گله مي‌كنند.
فرهناك با اشاره به اين‌ كه روزه‌ داري همراه با رعايت اصول صحيح تغذيه ‌اي موجب كاهش وزن افراد چاق مي ‌شود، مي‌ گويد: معمولا انتظار داريم وزن افرادي كه دچار مشكل اضافه‌ وزن هستند، پس از يك ماه روزه‌ داري كاهش يابد، ولي نبايد فراموش كنيد اين مساله فقط در صورتي اتفاق مي ‌افتد كه اصول تغذيه ‌اي صحيح رعايت شود. با اين حال، متاسفانه خيلي از افراد پس از اين ماه با مشكل افزايش وزن روبه‌رو مي‌ شوند كه توصيه مي ‌شود بموقع به فكر برطرف كردن اين مساله باشند.

به گفته وي، كاهش فعاليت‌ هاي جسمي و عدم تحرك در طول ماه رمضان مشكلي است كه مي ‌تواند موجب افزايش وزن شود و به همين دليل خوب است كمي بيشتر به فكر اين موضوع باشيم.


منبع: روزنامه جام جم
نيلوفر اسعدي‌بيگي

 
بازدید : 2223
2 شهريور 1391 ساعت 10:33 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری