يك سوم از ماه رمضان گذشت. ماهي كه آموخته‌ ايم در آن بايد از تمامي فرصت ‌ها براي سلامت جسم و جان بهره گرفت.
از آنجا كه امسال در كشور ما ماه مبارك رمضان با تابستان نيز همزمان شده است، روزه ‌داران بايد قدري بيشتر از قبل مراقب حفظ سلامت خود باشند.

 
 


چرا كه ممكن است علاوه بر روزه ‌داري، گرماي هوا نيز انجام فعاليت ‌هاي فيزيكي روزانه از جمله ورزش را با مشكل مواجه ‌كند.
اما اگر شما هم به ورزشي منظم و مرتب عادت داشته ‌ايد، شايد نخواهيد كه يكباره تمام فعاليت ‌هاي خود را متوقف كنيد.

اما چگونه بايد در طول اين ماه ورزش را ادامه داد؟

تداوم ورزش، راهي مناسب براي سلامت و لذت بردن بيشتر از اين ماه است. اگر فرد اصول تغذيه ‌اي صحيح را رعايت كند، مي ‌تواند در كنار روزه ‌داري به ورزشي منظم و ملايم نيز بپردازد و اين‌گونه سلامت جسمي خود را تامين نمايد.
در ضمن اين نكته مهم را در نظر داشته باشيد كه قطع تمامي فعاليت ‌ها به مدت يك ماه، ممكن است قدرت و استقامت قلبي ـ عروقي شما را با مشكل مواجه ‌سازد.


شدت ورزش خود را كاهش دهيد

با كاهش برنامه ورزشي، مي‌ توانيد فعال بمانيد و در عين حال انرژي خود را از دست ندهيد. به عنوان مثال، اگر به طور معمول مي ‌دويديد، آن را به پياده‌ روي سريع تبديل كنيد يا اگر هميشه به مدت يك ساعت ورزش مي‌ كرديد، زمان آن را (بسته به قدرت جسماني خود) به 30 تا 45 دقيقه كاهش دهيد.

نكته مهم و كاري كه بايد انجام شود آن است كه در اين ماه به ورزش ادامه دهيد. ثبات و تداوم فعاليت فيزيكي، عنصري كليدي براي حفظ سلامت و تناسب اندام است كه نبايد فراموش شود.

•    تداوم در فعاليت‌هاي بدني مهم است؛ پس با اين‌كه شايد در ماه مبارك رمضان، فرصتي زياد براي ورزش و انجام تمرينات فيزيكي نباشد، اما همين 20 دقيقه فعاليت هم كمك زيادي به حفظ سلامت و وزن مناسب مي ‌كند و اين گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشي عادي ساده‌ تر خواهد بود.


لازم نيست كه يك ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش كنيد، فقط همان ‌قدر كه مي‌ توانيد تلاش كنيد تا در طول اين ماه نيز تداوم برنامه ورزشي را حفظ كرده باشيد.

•    زمان مناسبي را نيز براي ورزش انتخاب كنيد. به جاي اين‌كه هر زمان راحت هستيد ورزش كنيد، زماني را انتخاب كنيد كه بيشترين ميزان انرژي را داريد و ورزش لطمه ‌اي به روزه شما نمي‌ زند.


شايد راحت‌ تر باشيد اگر 20 دقيقه زودتر از خواب بلند شويد و قبل از خوردن سحري ورزش كنيد؛ گروهي نيز ممكن است ترجيح بدهند پس از وعده افطار ورزش كنند.
اما به ياد داشته باشيد كه بلافاصله بعد از مصرف غذا نبايد ورزش كرد. پس به سطح انرژي خود طي روز دقت كرده و زمان مناسب را پيدا كنيد.
هر زمان از شبانه‌ روز كه شما بتوانيد بدون لطمه به روزه و احساس خستگي ورزش كنيد، همان زمان مناسب خواهد بود.

منبع:  Articlesbase
مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي


 
بازدید : 2339
18 مرداد 1391 ساعت 11:35 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری