نايب رييس فدراسيون پزشكي ـ ورزشي معتقد است كه فعاليت ورزشي در ماه مبارك رمضان بهتر است به دور از رقابت و فقط در راستاي حفظ آمادگي جسماني باشد.


دكتر حاكمي با بيان اينكه ورزش كردن منافاتي با روزه‌ داري ندارد، تصريح كرد: در ماه مبارك رمضان وقتي ورزشكاري به فعاليت ورزشي مي‌ پردازد در دستگاه عروقي، اسكلتي ـ عضلاني و متابوليك ورزشكار تطابق خاصي انجام مي‌شود كه براي حفظ سلامتي ورزشكار خوب است. البته اين امر بستگي به آن دارد كه چه نوع فعاليت ورزشي انجام دهيم. اگر فعاليت ‌ها به حدي باشد كه موجب افزايش ضربان قلب، درجه حرارت بدن، عروق بيشتر و كاهش آب بدن شود بهتر است بعد از افطار انجام شود، اما اگر در سطح پياده ‌روي روزانه و كارهاي روزمره باشد در طول روز مشكلي ايجاد نمي ‌كند.

 

وي افزود: يك سري ديگر از فعاليت‌هاي ورزشي كه نياز به كار قدرتي، عضلاني و استقامتي دارد چون فشار زيادي به ورزشكار وارد مي‌كند و موجب افزايش درجه حرارت بدن و عروق بيشتر مي‌شود، اين گونه فعاليت‌ ها نيز در طول روز پيشنهاد نمي ‌شود و بهتر است پس از افطار صورت بگيرد.

نايب رييس بانوان فدراسيون پزشكي ورزشي تاكيد كرد: با توجه به فاصله زماني كه از سحر تا افطار وجود دارد انجام هر گونه فعاليت ورزشي يك ساعت و نيم پس از افطار توصيه مي‌شود كه در اين زمان آب قند و كربوهيدرات به اندازه كافي جذب بدن شده باشد و هم اينكه معده تخليه شده است.

حاكمي با تاكيد بر اينكه ورزشكاران از افطار تا سحر بايد به اندازه كافي آب مصرف كنند، گفت: ورزشكاران براي اينكه بتوانند روز بعد توان بهتري داشته باشند و دچار آسيب ديدگي ناشي از كم آبي نشوند بايد از افطار تا سحر آب به ميزان كافي استفاده كنند، از سوي ديگر از مصرف مواد قندي مصنوعي در افطار و سحر پرهيز كنند چون اين مواد به سرعت جذب بدن و موجب بالا رفتن انسولين مي ‌شوند كه اين امر افت شديد قند خون را به دنبال خواهد داشت.

وي استفاده از ميوه‌هاي آب دار بويژه هندوانه كه داراي كالري پايين است را براي سحر توصيه كرد و يادآور شد: هندوانه به خاطر داشتن غلظت كالري پايين سبب مي‌شود تا بدن ورزشكار كه مدت طولاني در جريان بي ‌آبي قرار مي‌ گيرد كمتر دچار آسيب ديدگي شود. همچنين وزشكاران بهتر است از مصرف چاي و قهوه در سحر امتناع كنند، اگر هم كسي عادت به مصرف چاي داشته باشد از چاي كمرنگ به همراه خرما، انجير يا توت خشك استفاده كند.
اين متخصص در پايان خاطر نشان كرد: در وعده ‌هاي افطار و سحر بهتر است ورزشكاران از مصرف غذاهاي پرچرب و سنگين پرهيز كنند و به جاي آن ‌ها از غذاهاي حاوي پروتئين و كربوهيدرات استفاده كنند.


منبع: خبرگذاری ایسنا

 
بازدید : 1933
10 مرداد 1391 ساعت 06:39 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری