يكی از كارشناس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت به ورزشكاران روزه دار گفت: در فاصله سحر تا افطار از انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزش خودداري و فعاليت‌ها را به بعد از صرف افطار موكول كنيد.
 

سعيده معاني با بيان اينكه بهترين زمان براي انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزش حداقل يك ساعت پس از افطار است، افزود: ورزشكاران مي‌توانند افطاري سبك،‌ كم چرب و حاوي قندهاي پيچيده مانند خرما،‌ توت خشك، نان و سيب زميني مصرف كنند.

وي افزود:‌ ورزشكاران بهتر است انجام فعاليت‌هاي ورزشي را يك روز در ميان انجام دهند تا ضمن انجام استراحت كافي،‌ فرصت مناسبي براي بازسازي منابع انرژي براي بدن فراهم شود.

اين كارشناس تغذيه تصريح كرد:‌ بايد قبل از انجام حركات ورزشي، آب و مايعات مصرف كرده و در حين ورزش نيز از مصرف مايعات و انواع نوشيدني ‌هاي كم شيرين و حاوي نمك دريغ نكنند. همچنين پس از انجام فعاليت ورزشي نيز بايد براي تكميل منابع قندي عضلات از مواد قندي پيچيده استفاده كنند.

وي توصيه كرد:‌ انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزش در حين روزه داري و در طول روز نبايد بيش از 30 تا 45 دقيقه طول بكشد و اگر ورزش در آب و هواي گرم و زير تابش اشعه خورشيد باشد،‌ مدت زمان آن از اين مقدار هم كمتر توصيه مي ‌شود.

وي تاكيد كرد:‌ با توجه به محدوديت دريافت مايعات در هنگام روزه داري بايد از انجام فعاليت ‌هاي روزمره زير نورخورشيد و محيط هاي باز خودداري كرده و اگر مجبور به انجام فعاليت ‌هاي روزمره در محيط ‌هاي باز و در معرض تابش خورشيد هستند بايد زمان آن را تا جاي ممكن كاهش دهند.

معاني افزود: ورزشكاران بايد توجه داشته باشند كه حركات ورزشي، تمرين و مسابقات بايد به نحوي تنظيم شود تا با زمان افطار حداقل يك تا دو ساعت فاصله داشته باشد و براي انجام مسابقات مهم در ماه رمضان لازم است با متخصص تغذيه مشورت كنند.

منبع: خبرگذاری ایسنا

 
بازدید : 2384
10 مرداد 1391 ساعت 05:54 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری