در فعالیت هایتان تنوع ایجاد کنید
هنگامیکه هوا سرد می شود و تابستان به پایان می رسد، با انگیزه ماندن می تواند سخت باشد. انجام فعالیت های مختلف و تمرینات متنوع در ورزش، تنوع ایجاد می کند و در طول فعالیت های مختلف، باعث ایجاد اعتماد بنفس می گردد.

توصیه های پاییزی:


 
 
خودداری از مصرف غذاهای بسیار گرم: مزاج این فصل، همان‌طور که ذکر شد، خشک است و از هر عملی که موجب افزایش خشکی بدن می‌شود، باید پرهیز كرد. از جمله این موارد می‌توان به غذاهای بسیار گرم، گوشت‌های مانده، گوشت شکار و ادویه‌جات با گرمی زیاد اشاره كرد.

پرهیز از زیاده‌روی در نزدیکی: افراط در نزدیکی جنسی، هر چند که در هر زمانی برای جسم و روح مضر است، ولی در فصل پاییز ضرر بیشتری دارد، زیرا مقاربت جنسی از خشکی افزاهای بسیار قوی است.

پرهیز از نوشیدن آب سرد: آب سرد موجب ضعف حلق و تارهای صوتی مي‌شود و با توجه به شیوع زیاد بیماری‌های تنفسی فوقانی در این فصل، بهتر است از نوشیدن آن پرهیز شود.

دوری از مکان سرد: اجتناب از خوابیدن در مکان سرد و حمام با آب سرد، به دلیل بسته شدن منافذ پوستی و عوارض ناشی از آن كه باید از این کار پرهیز کرد.

رطوبت بدن: به دلیل خشکی فصل و تأثیر آن روی بدن، لازم است از عواملی که موجب تری بدن می‌‌شود، کمک گرفت. یکی از این عوامل، حمام کردن است که برای رطوبت بخشی مناسب، بهتر است یک روز در میان، استحمام با آب نیم‌گرم انجام گیرد؛ زیرا آب بسیار گرم باعث تحلیل رطوبت و افزایش خشکی بدن می‌‌شود. همچنین می‌توان برای رطوبت بیشتر از وان آب نیم‌گرم به مدت نیم ساعت استفاده كرد. چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام نیز از مواردیست که به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی آن کمک موثری می‌کند.

توصیه های تغذیه ای در فصل پاییز:

 
 
خیلی‌ها با شروع فصل سرما اشتهایشان بیشتر می‌شود. بهتر است به جای اینکه روزانه یک تا دو وعده‌ی سنگین میل کنید، سه، چهار یا حتی پنج وعده غذا بخورید. برای رفع گرسنگی و شروع یک روز پرانرژی بهتر است صبح‌ها پروتئین مصرف کنید. شب‌ها کربوهیدرات‌ها را در الویت قرار دهید چون راحت‌تر هضم می‌شوند. در واقع بهتر است که غذاهای سنگین و سیر کننده و پرانرژی را صبح میل کنید چون در طول روز هضم می‌شوند و غذاهای سبکتر را برای شام. اگر دل‌تان ریزه خواری می‌خواهد یک میان وعده‌ی مخصوص ضدخستگی برای خود تهیه کنید. برای اینکار یک مشت از میوه‌های خشک و آجیل بدون قند و نمک افزوده را در یک ظرف در بسته‌ی مناسب بریزید و باخودتان سرکار ببرید یا روی میزتان بگذارید و به مرور میل کنید. در نهایت اینکه در ساعات مشخصی از روز غذا میل کنید و به ساعت بیولوژیکی بدن‌تان احترام بگذارید.
در این فصل با مصرف گوشت بره یا شتر یا کبک یا بلدرچین یا کبوتر یا گنجشک، کباب‌ها و پختنی‌ها و در حد کم سرخ کردنی خفیف، گندم (نان، در آش و سوپ، جوانه)، نخود و لوبیا (نفخ آن با خیساندن چند ساعته گرفته شود)، نخود آب، سیب، گلابی، طالبی، انگور، به، خربزه، انجیر، میوه‌های شیرین و کمی آب دار، کشمش، مویز، بادام، فرنی بادام، آب نارگیل، آلوی شیرین، توت، زرده تخم مرغ (آب پز عسلی)، عسل، نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، کرفس، کنگر، چغندر، ترب، فندق، هل، دارچین، شیره خرما و انگور، نان سنگک همراه کره، مربای عسلی بالنگ یا سیب یا به در این فصل مفید است.
آب بنوشید
حتی وقتی هوا سرد می شود، بدنتان را هیدراته نگاه دارید. وقتی هوا گرم نیست، مردم، اغلب کمتر احساس تشنگی می کنند، اما هیدراته ماندن در پاییز به اندازه ی هیدراته ماندن در هوای گرم، مهم است. وقتی که پاییز فرا می رسد، یادتان باشد که برای کمک به ترمیم بدن بعد از ورزش و کنترل اشتها، مایعات مصرفی تان را به حداکثر برسانید.
 چای بنوشید
در هوای سرد، برای گرم شدن، چای بیشتری بنوشید. چای سیاه و سبز، حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به دفع بیماری ها در طول فصل آنفولانزا کمک می کنند، در نتیجه می توانید تا زمان تغییر فصل، سالم و فعال بمانید.

رژیم پاییزی:


 
 
لاغر شدن نياز به تغيير سبك زندگي، تغذيه‌ي درست و ورزش منظم دارد. اما اگر با رسيدن فصل پاييز قصد داريد چند كيلو كم كنيد مي‌توانيد روي مواد غذايي معرفي شده در اين مطلب استفاده نمایید. اين مواد غذايي كم كالري‌اند، به شما احساس سيري طولاني مدتي مي‌دهند و در سوزاندن كالري‌ها به شما كمك مي‌كنند. توصيه مي‌كنيم با مصرف زياد اين مواد غذايي به استقبال فصل سرما و خوش اندام‌تر شدن برويد.

    چغندر

چغندر يكي از سبزيجاتي است كه حاوي بيشترين ميزان قند است اما با اين حال كالري كمي دارد يعني حدود 50 كالري در هر فنجان. اگر چغندر را با سبزيجات ديگر ميل كنيد يك ماده‌ي غذايي لاغري بي نظير مصرف كرده‌ايد.


  بروكلي

بروكليِ عزيز سرشار از فيبر و مواد مغذي است كه هر دو براي سلامت شما لازم و ضروري است. علاوه بر اين بروكلي كم كالري است و به شما احساس سيري طولاني مدتي مي‌دهد. زماني كه گرسنه نباشيد هم كه خودتان بهتر مي‌دانيد، كمتر به سراغ پرخوري مي‌رويد.


   زغال اخته

زغال اخته كم كالري و حاوي گلوسيدهاي كمي است اما در عين حال سرشار از فيبر است. نصف فنجان زغال اخته حاوي 25 كالري است. شايد به دليل طعم ترش آن كمتر تمايل به مصرف اين ماده‌ي غذايي داشته باشيد. توصيه مي‌كنيم زغال اخته را به عنوان مثال به سالادهايتان اضافه كنيد و از خواص آن بهره ببريد.


  كرفس

افرادي كه قصد لاغري دارند كرفس زيادي مي‌خورند به خاطر اين كه يك ماده‌ي غذايي كم كالري است. دو شاخه كرفس حاوي حدود 95 درصد آب است. كرفس سرشار از فيبر است و همين فيبرها يك ماده‌ي مغذي سالم ساخته است.


   قارچ

قارچ اشتها برانگيز و مغذي و در عين حال كم كالري است. هر نصف فنجان قارچ حاوي 10 كالري است. اين ماده‌ي غذايي پرطرفدار كمابيش فاقد چربي است و منبع خوب فيبرها، پتاسيم، سلنيوم، ريبوفلاوين، تيامين، اسيدفوليك، ويتامين B6 و زينك (روي) است.

بايد بدانيد دو هفته مصرف منظم قارچ خام باعث كاهش وزن خواهد شد. در واقع بيشتر ستاره‌هاي سينما براي لاغري رژيم غذايي حاوي قارچ خام را دنبال مي‌كنند.


   كلم

كلم سرشار از فيبر بوده و كم كالري است. هر فنجان كلم برگ خرد شده حاوي 20 كالري است. كلم‌ها جزو سبزيجات بسيار مغذي محسوب مي‌شوند و براي افرادي كه قصد لاغري دارند يك ماده‌ي غذايي فوق‌العاده است.


   كدو تنبل

كدو تنبل يك ماده‌ي غذايي لاغر كننده‌ي بسيار موثر است. اين كدوي گرد و قلمبه كم كالري بوده و در عين حال سرشار از فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني است. بايد بدانيد كه كدو تنبل حاوي ميزان زيادي بتاكاروتن است.



   كاهو

اگر به لاغري و زيبايي اندام خود اهميت مي‌دهيد كاهو را دريابيد. كاهو كم كالري است و احساس سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند به خاطر اين كه سرشار از فيبر است. بسياري از ستاره هاي هاليوودي براي لاغري از اين ماده‌ي غذايي استفاده مي‌كنند.


    بلال

احتمالاً خواندن اين آيتم شما را هم ياد شير بلال و بوي زغال انداخت. بايد بدانيد هر بلال متوسط حاوي 83 كالري است. اين ماده‌ي غذايي خوشمزه سرشار از پتاسيم و تيامين است و حاوي ميزان قابل توجهي فيبر و پروتئين مي‌باشد. بلال جلوي اشتهاي زياد را مي‌گيرد و سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند.

فلفل تند طعم تندي به غذاها مي‌دهد و در عين حال كم كالري است. اگر مي‌خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را تحريك كنيد به سراغ فلفل تند برويد.

    هويج فرنگي

هويج فرنگي يك ماده غذايي نشاسته‌اي مغذي و كم كالري و سرشار از فيبر است. در هر نصف فنجان از اين هويج 60 كالري وجود دارد. هويج فرنگي شما را سير مي‌كند و جلوي پرخوري را مي‌گيرد.


   فلفل تند

فلفل تند طعم تندي به غذاها مي‌دهد و در عين حال كم كالري است. اگر مي‌خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را تحريك كنيد به سراغ فلفل تند برويد. اين ماده‌ي غذايي پرطرفدار به سوزاندن چربي‌ها كمك كرده و احساس سيري طولاني مدتي هم ايجاد مي‌كند.



    سيب

يك عدد سيب يك ميان وعده‌ي ايده آل محسوب مي‌شود. سيب خوش طعم و كم كالري است. يك عدد سيب 140 گرمي به زحمت 90 كالري دارد.



ویتامین های توصیه شده در فصل پاییز:


 
 
از کپسول‌های ویتامین  E استفاده کنید
ویتامین E دقیقاً همان چیزی است که پوست و موی ما در فصل زمستان به آن نیاز دارد. ویتامین E  باعث صافی پوست می‌شود که می‌تواند از چین و چروک پوست حاصل از خشکی هوا جلوگیری کند.
ویتامین‌c و منیزیم
راز افزایش انرژی و قدرت بدنی در فصل سرما جذب ویتامین C است. این ویتامین یک سلاح قوی ضدخستگی است که بدن را در برابر ویروسهای مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایمن می‌کند و روند پیری سلول‌های بدن را به تاخیر می‌اندازد. برای افزایش ذخیره‌ی ویتامین C بدن هر روز دو عدد کیوی میل کنید. اگر می توانید هر دو را برای صبحانه میل کنید و اگر نه حتما یک عدد کیوی را در این وعده نوش جان کنید. بهتر است بدانید که میزان ویتامین C کیوی بیشتر از آب پرتقال است و بدون شک مصرف آن نیز ساده‌تر از گرفتن آب پرتقال خواهد بود. اگر تصور می‌کنید که نمی‌توانید با مصرف میوه و سبزی‌جات کافی میزان ویتامین C بدن تان را تامین کنید از مکمل این ویتامین استفاده کنید. اگر در این فصل احساس خستگی بیش از اندازه‌ای دارید حتما یک دوره منیزیم مصرف کنید. توجه داشته باشید که برخی از آب معدنی ها حاوی منیزیم بیشتری هستند. شکلات سیاه نیز حاوی این ماده ی معدنی است. البته بهتر است با پزشک مشورت کنید و مکمل منیزیم میل کنید.





 
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری