1. مصرف موادغذايي پروتئيني را جدي بگيريد زيرا پروتئين‌ها مهم‌ترين مواد مغذي هستند که در تقويت فعاليت گلبول‌هاي سفيد دخالت دارند. پس مصرف تخم‌مرغ، انواع گوشت به‌خصوص گوشت سفيد (به شکل آبپز، کبابي و تنوري) و محصولات لبني در روزهاي آلوده از سوي ما به شما پيشنهاد مي‌شود.

2. از مصرف مواد غذايي پرورش‌يافته در باغ‌ها و زمين‌هاي نزديک به جاده‌هاي پررفت‌و‌آمد خودداري کنيد. به‌طور مثال از کنار جاده‌هاي نزديک به کلانشهرهايي مانند تهران ميوه و سبزي به اصطلاح تازه نخريد حتي اگر قيمت مناسبي دارند.

3. بررسي‌ها نشان داده که مصرف مرتب منابع غذايي ويتامين E و سلنيوم، آثار زيانبار سرب را کاهش مي‌دهد. بنابراين در طول هفته، جوانه گندم و گردو را به عنوان منابع ويتامين E و سويا، ماهي و نان تهيه شده از آرد کامل گندم را به عنوان منابع سلنيوم از ياد نبريد.

4. دريافت ويتامين C به دليل خاصيت آنتي‌اکسيداني قوي‌اي که دارد، مانع از آسيب‌هاي اکسيداتيوي مي‌شود که آلاينده‌هاي هوا احتمال دارد در افراد آسيب‌پذير ايجاد کنند. بنابراين در اين روزها، مرکبات را فراموش نکنيد و انواع کلم و گوجه‌فرنگي را در کنار غذا يا سالادتان بخوريد.

5. زياده‌روي در مصرف کربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده مانند نان سفيد و چربي‌هاي اشباع، سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌کند، بنابراين از خوردن مواد غذايي سرشار از ترکيب‌هاي ياد شده خودداري کنيد.

6. تا جايي که مي‌توانيد چربي‌هاي مرئي گوشت‌هاي قرمزي که خريداري مي‌کنيد را بگيريد و انواع لبنيات را از نوع کم‌چرب انتخاب کنيد به اين ترتيب کمترين مقدار چربي‌هاي اشباع را دريافت خواهيد کرد.

7. در ميان موادمعدني روي يا زينک، دفع سرب را افزايش مي‌دهد. بنابراين قرار دادن منابع آن (در رژيم غذايي روزانه) نظير جگر گوساله، نخودفرنگي، نان تهيه‌شده از آرد کامل گندم و عدس مي‌تواند مقادير مناسبي از اين ماده مغذي را به بدنتان برساند.

8. کمبود اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 از جمله مواردي هستند که با کاهش عملکرد سيستم دفاعي بدن همراهند. بنابراين مصرف روغن‌هايي مانند روغن سويا و کنجد براي طبخ غذا و خوردن گردو، جوانه گندم و ماهي آزاد را (به منظور تامين اسيدهاي چرب ياد شده) به شما توصيه مي‌كنيم.

9. منابع غذايي ويتامين A و پيش‌سازش يعني بتاکاروتن را نيز فراموش نکنيد زيرا هم خاصيت آنتي‌اکسيداني دارند و هم تقويت‌کننده سيستم دفاعي بدن هستند. پس گنجاندن مواد غذايي مثل تخم‌مرغ، جگر، هويج، اسفناج، سيب‌زميني و گوجه‌فرنگي، تامين‌کننده مواد مغذي ياد شده هستند.

10. يادتان باشد که کلسيم و منيزيم دو ماده معدني هستند که جذب سرب را کاهش مي‌دهند. یک ليوان شير و يک ليوان ماست بخوريد تا مطمئن شويد مقدار مناسبي کلسيم دريافت کرده‌ايد و با خوردن 2 ليوان سبزي‌هاي برگ سبز تازه، منيزيم کافي به بدنتان رسانده‌ايد.

بازدید : 1676
29 خرداد 1392 ساعت 08:31 ق.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری